Digitalizace tachometru Škoda
Projekt na přání borce co s Rapidem objel svět. Zápisky z cest a fotografie naleznete na stránkách skodoukolemsveta.cz.

Zadání
Cílem bylo zprovoznit ukazatel rychlosti na upravené Škodě 136 GL. Kvůli upravené převodovce
zde nebylo možné použít původní mechanický náhon. Tachometr tedy musel být elektronický ale s přáním
aby byl zachován původní vzhled.
Zajistit pohyb ukazatele rychlosti krokovým motorkem je poměrně jednoduchá záležitost. Toto jsem již realizoval
v projektu Elektronický tachometr (na motorku). Novinkou je, kvůli zachování originálního vzhledu, použití původního
mechanického počítadla ujeté vzdálenosti.
Realizace
Pohyb ručičky pomocí krokového motorku je jednoduchý, stačí použít motorek k tomu určený (koupený třeba na ebay). Ten je možné díky jeho poměrně
vysoké impedanci řídit přímo pomocí mikrokontroléru. Jeho rozsah je 315° na 600 kroků (1200 půl-kroků) a bez problémů zvládá 1000 půl-kroků/s.
Pohyb počítadla kilometrů je narozdíl od rychlosti pouze jednosměrný a není zde třeba tak vysoká přesnost. Vzhledem k rozměrům
vnitřních komponent původního tachometru, jsem použil krokový motorek o průměru 15mm (taky ebay). Má malou impedanci (10 Ohmů),
proto jsem použil i potřebný budič (L9110S). Motorek má rozlišení 20 kroků/ot. Při použití převodového kolečka mezi oběma
počítadly jako pastorku, vzchází výsledný poměr krásných 100 půl-kroků/km.
![]() |
![]() |
Oba motorky jsou řízeny mikrokontrolétem ATmega8. Pro snímání otáčení kola jsem zvolil indukční snímač, který je umístěn poblíž kloubu na poloose. Jsou zde 3 vhodně tvarované "nálitky", jejichž průchod snímač detekuje.
![]() |
![]() |
![]() |
Výsledný tachometr je vzhledově identický s originálem. Funkčnost je také stejná, i počítadlo ujeté vzdálenosti
se otáčí téměř plynule (10 kroků na 1 číslici).
Návrh DPS (Eagle 6.6) je ke stažení zde. Program pro
mikrokontrolér si můžete stáhnout zde (AVR studio 6.1).